sobota, 4 czerwca 2011

Złoto Inków czyli małe ziarnka o wielkiej mocy

Quinoa i szpinak zapiekane z jajkiem

Quinoa (inaczej komosa ryżowa, ryż peruwiański czy złoto Inków) była podstawowym pokarmem Inków i Azteków. Zaliczana jest do tak zwanych pseudo zbóż, ze względu na swoje właściwości. Jej ziarna są bogate w potas, magnez, żelazo, miedź, mangan, witaminy z grupy B oraz witaminę E, ale przede wszystkim jest niezwykle bogatym źródłem białka. Quinoę poznałam dzięki mojej siostrze (za co jestem niezmiernie wdzięczna!), bo to u niej jadłam ją po raz pierwszy. Od tego czasu często gości na naszym stole. Was też zachęcam, bo nie dość że jest smaczna i wygląda bardzo ciekawie to jeszcze aż szkoda nie korzystać z jej dobroczynnych właściwości.





Zapiekana komosa  z dodatkiem szpinaku to dobra propozycja na szybką przekąskę lub dodatek do sałaty. Dzisiaj podawałam ją, jako przystawkę, na pokruszonej fecie.
  
Składniki:
(na 4 porcje)
  • 2 jajka
  • 3 garści świeżego szpinaku
  • 100 g komosy
  • garść świeżego oregano
  • 4 łyżki serka mascarpone
  • 1 mały por (biała część)
  • sól
  • pieprz
Wykonanie:
  1. Komosę wrzucamy do wrzącej, osolonej wody i gotujemy przez około 20 minut (w tym czasie ziarnka a się otworzą). 
  2. Rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni. Z liści szpinaku usuwamy łodygi, myjemy i gotujemy na parze (może być nad garnkiem z komosą) przez 3-5 minut. 
  3. Pora myjemy, kroimy  w kostkę  i smażymy na maśle klarowanym aż będzie miękki.
  4. W misce roztrzepujemy jajka, dodajemy serek mascarpone, szpinak, komosę, oregano i por. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. 
  5. Małe foremki (mogą być do sufletu, kokilki do crumble czy foremka do muffinek) smarujemy masłem i wykładamy masą jajeczną (masa nie urośnie, więc prawie do brzegu).
  6. Zapiekamy w 200 stopniach przez około 20 minut.
Przepis pochodzi ze strony muffintinmania, przetłumaczyłam go i zmodyfikowałam.

Więcej o właściwościach komosy możecie przeczytać między innymi na stronach mamzdrowie i w Wikipedii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...